Email icoon
Facebook logo
Terug naar nieuwsoverzicht

Werkzaamheden rond het plaatsen van het stalen val

In de week van 29 augustus wordt de val van de brug – het beweegbare deel – aangevoerd en geplaatst. Rond het plaatsen van het val vinden een aantal belangrijke (voorbereidende) werkzaamheden plaats. Wij vertellen u hier graag meer over.

Plaatsen steunpunten

De totale brug bestaat uit 2 landhoofden, 4 pijlers en de basculekelder. Het beweegbare deel van de brug steunt op zowel de basculekelder als op één van de pijlers. In de basculekelders zijn vorige week de bewegingswerken en stalen oplegpunten geplaatst.

Plaatsen van het panamawiel

Het panamawiel is een tandwiel dat deel uitmaakt van een panamawiel-aandrijving, die zorgt dat de brug straks open en dicht kan. Een panamawiel-aandrijving bestaat uit een aangedreven tandwiel waaraan een trek- duwstang is bevestigd die aansluit op het beweegbare deel van de brug. Het stalen val zal aan deze trek-duwstang bevestigd worden.

Het stalen val

Het val van de brug wordt in twee delen aangevoerd, namelijk het stalen dek (waar je later overheen rijdt) en de ballastkist. Dit doen we vanwege de afmetingen en het gewicht van deze onderdelen. De ballastkist wordt via de weg aangevoerd en het stalen dek via het water door de sluis. Het stalen dek en de ballastkist worden op het bouwterrein aan elkaar bevestigd en wegen samen zo’n 345.000 kilo. Op donderdagochtend 1 september wordt het stalen val in zijn geheel op zijn plek gehesen. Wij nodigen u van harte uit om bij deze werkzaamheden te komen kijken.

Nadat het stalen val op zijn plek is gehesen, wordt de ballastkist gevuld met beton voor het juiste evenwicht.

Het aanbrengen van een druklaag

Naast het inhijsen van het stalen val gaat de verdere bouw van de brug ook gewoon door. Op de betonnen liggers wordt een betonnen laag aangebracht. Dit noemen we de druklaag. Deze laag zorgt voor een goede verbinding tussen de liggers, waarop we de weg, bestaande uit asfalt, gaan aanleggen. De druklagen wordt verdeeld over vijf velden aangebracht. De eerste druklaag is momenteel gestort.

Vanaf 15 november worden de laatste liggers van de brug geleverd. Deze komen over de huidige sluis heen te liggen, wat betekent dat er vanaf dat moment een hoogtebeperking van 7 meter op de vaargeul geldt.

IJsseldelta programma Werkzaamheden rond het plaatsen van het stalen val