Vandaag brengt hij een berg zand van de ene plek naar de andere, morgen sproeit hij water over de stuivende bouwplaats en weer een dag later bezemt hij het vuil van de weg. Senna de Groot rijdt al sinds april 2021 dagelijks op de trekker om hand- en spandiensten te verlenen bij de aanleg van de nieuwe N307. In die tijd heeft hij veel veranderingen gezien. ‘Het laatste half jaar wordt echt zichtbaar waar we al die tijd naar toe gewerkt hebben. Om dit samen voor elkaar te krijgen moet je goed op elkaar ingespeeld zijn,’ vertelt Senna.
Achter de trekker van Senna hangt wisselend een kipper, een bezem of een watertank. Iedere ochtend wordt het werk voor die dag besproken in de keet. Senna hoort dan van de uitvoerder welke klussen er op hem liggen te wachten. ‘Ik weet dan waar ik de hele dag mee bezig ben. Al verandert het ook wel eens als er bijvoorbeeld een kraan stuk gaat,’ legt Senna uit. Zijn taken zijn divers. Hij sproeit water over de zandbaan om die te verdichten, hij hoogt bermen op, zuigt water weg of borstelt de omliggende wegen schoon. ‘Tijdens het werk wordt er veel in- en uitgereden dus de wegen worden vies. Zeker in de winter willen we die wegen graag schoon hebben, want bagger en modder op de weg is gevaarlijk.’
Eer van je werk
Het uiteindelijke resultaat van al die bergen zand en grond die hij al die tijd in zijn kipper heeft gehad wordt steeds zichtbaarder. ‘In het begin breng je zand van de ene kant naar de andere kant en weer terug, dan denk je soms: waar doe ik het voor?,’ zegt Senna met een lach. ‘In de keet werd dan ook wel eens gezegd dat het allemaal niet opschoot, maar er gebeurt echt veel achter de schermen. Toch is het fijn om nu te zien wat er allemaal veranderd is. Je werkt daar ongemerkt al die tijd al naar toe. Dus ja, als ik zo om me heen kijk dan heb ik wel eer van mijn werk.’
Hoogtepunt
Op het hoogtepunt werd er 3.500 kuub zand per dag afgevoerd van de bouwplaats. Senna: ‘De brug en vaargeul moesten klaargemaakt worden voor de doorvaart van schepen. De vaargeul moest daarvoor verdiept worden. We werkten toen in een treintje met drie kranen. De een schept het zand uit het water en legt het op een bult. Dan brengt de volgende het weer een stukje verder en uiteindelijk wordt het weggereden. Op dat soort momenten is het fijn dat je elkaar kent en dat er een goede aanpak is. Dat iedereen weet: zo gaan we het doen.’
Afwisseling
De afwisseling maakt het werk voor Senna zo uitdagend. ‘Als ik de hele week met de kipper op pad ben geweest, vind ik het weer heel leuk om de week erop met de tank rond te rijden,’ zegt hij. En zo zijn er nog meer dingen waar hij zijn werkplezier uit haalt. Senna: ‘Het is een gezellig clubje collega’s. De mensen die er in het begin al bij waren zijn er voor het grootste deel nog steeds. We beginnen elkaar echt te leren kennen. En ik ben ook erg blij met het materiaal waar ik mee mag werken. Dat is allemaal goed op orde.’