Terug naar nieuwsoverzicht

Gevaarlijke situaties bij Reevesluis

Schepen varen Reevesluis door buiten vastgestelde passeervensters
Sinds 28 oktober kan scheepvaart de Reevesluis alleen nog passeren/doorvaren op vastgestelde passeervensters. Schepen dienen zich hiervoor 4 uur vooraf aan te melden. Op deze manier kan de aannemer buiten de passeervensters veilig werken aan de bouw van de spuisluis van de Reevesluis. Buiten de vastgestelde passeervensters staan de seinen op dubbel rood.  Helaas is gebleken dat een aantal schepen de afgelopen weken de Reevesluis buiten de vastgestelde passeervensters gepasseerd zijn.

Naast de werkzaamheden kan het dubbel rode sein ook een andere reden hebben. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat de stroming te snel is, waardoor doorvaren niet mogelijk is.

Werkzaamheden niet altijd zichtbaar
Het is niet altijd zichtbaar dat er gewerkt wordt aan de sluis. Dit betekent echter niet dat bij dubbel rood doorgevaren kan worden. Medewerkers verplaatsen zich via een loopbrug over de schutsluis naar de spuisluis en ook worden tijdens deze periode veelvuldig de deuren getest. Hierdoor gaan de deuren ook dicht. En wanneer schepen aan de andere kant dezelfde overtreding maken, kunnen er zelfs schepen tegen elkaar varen. Al meerdere keren is het voorgekomen dat schepen doorgevaren zijn bij dubbel rood. Dit is levensgevaarlijk en heeft al bijna tot een ongeluk geleid. Gelukkig is het door alertheid niet zover gekomen.

Naast de werkzaamheden kan het dubbel rode sein ook een andere reden hebben. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat de stroming te snel is, waardoor doorvaren niet mogelijk is.

Veiligheid is belangrijk
Voor ieders veiligheid doen wij de oproep om niet het rode sein te negeren. Wij zijn momenteel definitieve maatregelingen aan het onderzoeken, omdat in de praktijk blijkt dat de verkeersregels overtreden worden. Bij de Reevesluis hangen extra waarschuwingsborden en een camera. Ook wordt er actief gehandhaafd. Naast dat het negeren van het sein levensgevaarlijk is, riskeren schepen ook een hoge boete.

“Veiligheid staat bij ons project voorop. Wij zijn daarom erg geschrokken dat schepen de dubbel rode seinen negeren. Wij willen dat de medewerkers die hard werken aan de bouw van de Reevesluis het werk veilig en goed kunnen uitvoeren”, aldus René Waardenburg, projectmanager Reevesluis.

Werkzaamheden Reevesluis
Meer informatie over de werkzaamheden en passeervensters bij de Reevesluis? Bekijk dan onze pagina.

 

IJsseldelta programma Gevaarlijke situaties bij Reevesluis