Terug naar nieuwsoverzicht

Start werkzaamheden Drontermeerdijk

De tijdelijk aangelegde N306 ging maandag 10 februari open voor het verkeer.  Deze noodweg ligt aan de binnenzijde van de dijk en is voor een periode van twee jaar aangelegd. Er geldt een maximum snelheid van 50km voor het verkeer. De aannemer is vervolgens gestart met de werkzaamheden zoals het verwijderen van het asfalt van de bestaande N306 en het aanbrengen van zand en klei. 

De aannemer freest het asfalt van de N306. Vervolgens wordt een begin gemaakt met het ophogen van de Drontermeerdijk door het aanbrengen van zand en klei. Het asfalt wordt gedeeltelijk hergebruikt. Het zand komt gedeeltelijk uit het Drontermeer.

Ophogen van de Drontermeerdijk
De aannemer heeft het werk opgedeeld in 4 secties. Ter illustratie staat hieronder hoe deze secties zijn verdeeld.

Proces aanbrengen van zand en klei
Vanaf 13 februari 2020 start Boskalis met het aanbrengen van zand in sectie 2 en sectie 4. Het zand wordt aangevoerd met kippers en aan de binnenzijde van de dijk verwerkt. Het zand komt gedeeltelijk uit het Drontermeer. Shovels, hydraulische graafmachines en verdichters verwerken vervolgens het zand.

Boven op het zand wordt een kleilaag aangebracht door hydraulische graafmachines en verdichters. De kleilaag heeft de komende periode de functie van het voorbelasten van de Drontermeerdijk. Dit voorbelasten doen we om de zettingen in de ondergrond te versnellen. Na de zettingsperiode wordt de kern van de Drontermeerdijk op een bepaalde maat afgewerkt en daarna wordt de klei op de taluds aangebracht. Boven op de nieuwe dijk wordt de nieuwe N306 gerealiseerd.

Sectie 3 (boven de Drontermeertunnel) wordt vanaf april opgehoogd. Deze ophoging bestaat uit het aanbrengen enkele lagen met een dikte van 25 cm. De ophoogperiode voor sectie 3 is ongeveer 9 maanden.

Alle werkzaamheden worden onder begeleiding van een ecoloog uitgevoerd en de planning is weersafhankelijk.

IJsseldelta programma Start werkzaamheden Drontermeerdijk