Om een indruk te geven van de werkzaamheden in de Scherenwelle heeft de ecoloog van Isala Delta, Heleen Broier, een aantal foto’s verzameld.
De werkweg langs het kievitsbloemhooiland
Om insporing van de zomerkade en bestaande paden te voorkomen rijdt het werkverkeer over rijplaten. Voordat de rijplaten gelegd zijn, is een laag zand aangebracht. Dit zand versterkt de bestaande kaden en wegen, zodat insporing voorkomen wordt. Om duidelijk te maken dat het werkverkeer niet van de baan af mag, zijn linten aangebracht. Op deze manier worden de kievitsbloemen beschermd.
Het afgraven van het maaiveld voor het rietmoeras
Goed te zien is dat Isala Delta door middel van ‘dragline schotten’ over bestaande sloten heen gaat. Er worden geen sloten tijdelijk gedempt om het werk uit te kunnen voeren. Ook worden de bestaande sloten ingepast en niet vergraven. Dit is om de bestaande populatie grote modderkruipers in de watergangen zo min mogelijk aan te tasten (zie ook volgend artikel).
Geklepeld riet
Voordat Isala Delta gaat graven in bestaande rietvegetaties – om wilgen te verwijderen, riet te plaggen en de nevengeul aan te leggen – wordt het riet geklepeld. Dit heeft als doel het werk overzichtelijk te maken en het riet niet te verstikken met dode lange afgeknakte rietstengels die blijven liggen en zo de groei van de rietstokken belemmeren.
De lotusbrug
Isala Delta voert de grond af via het water. De dumpers lossen de grond via de lotusbrug in een boot die onder deze brug in de IJssel ligt. Op deze manier wordt voorkomen dat de wegen rondom de Scherenwelle gebruikt worden.